2014. május 11., vasárnap

Pause


A Materra Ceramics műhelyét, amelynek ajtajában a kisebbik fiamat, Ábelt tavaly ősszel fotózta le Balogh Ágota, most be kellett zárnom magam mögött néhány hétre. 
Sem dolgozni, sem vásárokon részt venni, sem blogot írni nem tudok, legalább egy hónapig... talán csak addig.
Ugyanis egy hete váratlanul kiderült, hogy Ábelnek - aki a fénykép óta már hat és fél éves lett - agydaganata van. Két napja megtörtént az agyműtét. Egy hete, és még jó sokáig vele töltöm minden napomat a kórházban, Budapesten. A műtét sikerült, haladunk a felépülés nehéz, de reményteli útján, azonban még sok feladat vár ránk, valószínűleg sugárkezelésre, kemoterápiára, utókezelésre is szükség lesz, ez pedig eltart egy darabig. 

Amint lehet, tehát amint hazaköltözöm és műhelyközelben leszek, felveszem az elejtett fonalat, elkészítem a megrendelt edényeket, és megvalósítom a tucatnyi újdonságra vonatkozó tervemet, és minden visszazökken a régi kerékvágásba. Remélem, minél előbb...

 

2014. május 3., szombat

Tulipános

Említettem múltkor, hogy a WAMP vasárnapján hajnalban szedtem ki, és dokumentáltam még egy utolsó adag bögrét. Néhány órával később aztán elfogyott a nagy része :-)  Akkor már nem volt idő feltenni a blogra, így most utólag. Először a szíves-tulipánosakat mutatom, mert ezek állnak legközelebb a szívemhez ebből az eresztésből:

2014. május 2., péntek

Szerelem - beszámoló a hódmezővásárhelyi szimpozionról

 
Korábban írtam itt a blogon arról, hogy tavaly ősszel egy hónapot töltöttem a különböző hódmezővásárhelyi gyárakban egy kerámia szimpozion keretében. De azt végül még nem mutattam meg itt, hogy min dolgoztam, mert előbb a korábbi, témájában más, de formailag rokon plasztikáimat szerettem volna bemutatni. Ezekről több ízben is szó esett, itt: 1, 2, 3, 4.

Most olyan apropóból kerül elő a plasztikai vonal a blogon, hogy április harmincadika volt a kecskeméti Nemzetközi Szilikát Triennáléra a pályázatok beadási határideje. (Új energia a témája.) Én szerettem volna az őszi hódmezővásárhelyi anyagnak egy továbbgondolt, új változatával pályázni, de ez a terv egyelőre nem valósult meg, így végül ezek közül adtam be egy munkát. (Sikerült 30-án éjfél előtt már 7 perccel átküldenem e-mailben - ez azért még bőven, csont nélkül benne van a harmincadikai határidőben, nem igaz? :-) )
Visszatérve a szimpozionra:  "Vénuszok" volt a témája (a kökénydombi Vénusz miatt, ami egyidős a willendorfival).  Ha valaki, hát én aztán tényleg nagyon szeretek testes barokk hölgyeket (is) rajzolni, meg mintázni, na de inkább csak a stúdium céljából.

Vénusz a szerelem istennője, engem meg ebből most inkább csak a szerelem érdekelt.

Az, ahogy két külön létező, két test találkozik, és összekapcsolódik egymással. Összesimulnak, de ugyanakkor egymásnak feszülnek. A találkozás mindkettejüket gyűri, alakítja – egymáshoz formálódnak. A két világ kibogozhatatlanul eggyé épül. Közös halmaz alakul ki kettejük között, ebben a közös erőtérben pedig egy új történet szövődik, amely átírja az egymásba kapaszkodók térképét is.
Tulajdonképpen ennyi az egész.
Összesimulás. Vackolj belém, és a többi.

Három, vagy négy éve egyszer már elkezdtem szerelmes városokat építeni, de akkor beletört a bicskám, a kisgyerekek mellett nem is tudtam teljesen elmerülni a munkában, most viszont máshonnan közelítettem ugyanahhoz a témához.  
Formailag pedig annak a kilenc éve elkezdett, térkép tematikájú plasztikai és grafikai sorozatnak a folytatása a mostani munkám, amiről ITT írtam.

A játék abból állt, hogy papírból téglalapokat vagdostam, illesztgettem egymáshoz, majd rajzolgattam a egymásbametsződések variációit, kompozíciókat. Aztán megépítettem agyaglapokból, végül testet adtam a lapoknak. Simogattam őket, míg egészen hozzám - és egymáshoz simultak. Mind az emberi kapcsolatok dinamikáját próbálja megfogalmazni, és az absztrakt formák nyelvén beszélni róla. Tíz variáció készült erre az egyszerű kis témára, ilyesfélék (itt még nyersek):
 ...amik aztán gipsznegatívban végezték, különböző malőrök miatt (amik nem teljesen rajtam múltak, most nem részletezem, de a lényeg az, hogy oda vezettek, hogy száradáskor minden(!) ragasztásnál elrepedtek a plasztikák). Így kénytelen voltam végül öntéssel elkészíteni őket, ami váratlanul sokkal izgalmasabb vizekre terelte a dolgot.
A levett gipszformák:
Mellékesen kiderült, hogy a forma negatívban is érdekes (legalábbis bennem új gondolatokat ébresztett):
A formából kitépett eredeti darabok töredékei pedig még inkább izgalmasak számomra,( "szakítás"), ahol az eredeti kapcsolódási felületek, az eredeti struktúra nyomai világosan látszanak a sebek között (ezek a töredékek -stílszerűen- tényleg megsemmisültek):


...a reliefek pedig végülis öntéssel születtek újjá, többé-kevésbé eredeti formájukban, az Imerys Tűzállóanyaggyár samottos öntőmasszájából (ebből készülnek az égetőlapok, égetőlábak, és egyéb égetési segédeszközök), amit 1300C-on égettünk ki:
Porcelánból is megöntöttem néhányat, ez az anyag ezerszer szebben kiadja a forma hajladozó síkjainak és vonalhálózatának árnyjátékát:
Viszont én már tudom, hogy az lesz majd az igazán jó, ahova ez az út majd elvezet engem, és nem pedig ez az első kísérlet. Ez csak a kezdet, az első állomás, ahonnan még alig látni a tengert. Fejben azonban már sok-sok kilométerrel előrébb járok... (Viszont az évtizednyi szünet után visszatérésnek nem rossz.)


Végül, a kész tárgyak, a 2013-as Szerelem sorozat:
 Csoportképek a szimpozion záró kiállításáról:

Az utolsó héten készült néhány izgalmas vázlat, amelyek talán a legígéretesebb gyümölcsei a szimpozionnak. Ezek csak kisebb, térbeli skiccek, viszont a továbblépés alapját ezek képezik. Remélem az edények mellett nemsokára lesz időm dolgozni ezen a témán is, és meg tudom érlelni ezt az ősszel felvetett ötletet, térbeli, körüljárható szobrok formájában is...